9 dec. 2011

Cykla till jobbet var ett äventyr

Uppdaterad:10 dec 2011

Att cykla till jobbet i går kväll var ett äventyr med kallt regn, mycket vatten på vägarna och vindbyar upp mot 18 m/s. Att cykla hem från jobbet på morgonen var också ett äventyr med vindbyar upp mot 25 m/s.

Ovädret drar in över Göteborg och orsakar stora störningar i trafiken. Vid midnatt väntas också havet ha stigit kraftigt.

Vid Arendal har stora lastcontainrar blåst omkull. Vid Operan har flaggstängerna knäckts och från flera håll i Göteborgsområdet kommer rapporter om hustak som har blåst ner.

Älvsborgsbron, där maxvinden får vara 28 meter per sekund, i har stängts av i båda riktningar.

– Vi har 34 meter per sekund i byarna på bron och medelvindarna är 27 meter per sekund, säger Thomas Magnusson, trafikledare vid Trafikverket i Göteborg, vid 15.30-tiden.

Tidigare under dagen var vindbyarna uppe i 38 meter per sekund.

Cykelbanan längs Mölndalsån vid Stampens kyrkogård.

Kallbadhuset i Lysekil

Flaggstänger vid operan som knäckts av vinden.

Skeppsbron, Göteborg, i eftermiddags.

– Polisen har spärrat av gatan under en tågbro på slakthusområdet i Gamlestaden

Min vanliga väg till jobbet är under tågbron på slakthusområdet i Gamlestaden, det blir nog en annan väg på måndag. :-)

GP´s läsares bilder från vindarna som piskar västkusten.

3 kommentarer:

  1. Nu har jag testat Pendlarjackan: Craft Activ Rain jacket i det jävlar regnvädret och är nöjd med den.
    Problemen jag hade var våta händer och fötter när det var kallt. Så jag får väll leta upp några bra skor, skoövedrag och handskar.

    SvaraRadera
  2. Men nu sjunker vattennivåerna alltjämt stadigt och slakthusviadukten är öppnad igen.

    SvaraRadera
  3. Skoöverdrag i neopren finns billiga på biltema. Fullt funkande överdrag som jag använt i flera år.

    Handskar skulle jag rekommendera "lobster-handskar" som oftast är i spannet +5 till -10 och dessutom regntäta.

    SvaraRadera