29 okt. 2011

Slarva inte med lampor och reflexer

Som cyklist syns du dåligt när det är mörkt. Slarva inte med lampor och
reflexer. Det här gäller enligt lag:

· Lampa fram med fast vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att du
kan cykla i mörkret på ett tryggt sätt. Man brukar säga att lampan
tydligt ska kunna ses på ett avstånd på 300 meter.

· Baklampa som visar rött ljus som tydligt kan ses på ett avstånd på 300
meter. Baklampan får vara blinkande.

· Godkända reflexer. Reflexen fram ska vara vit och reflexen bak ska
vara röd. Sidoreflexerna ska vara orangegula eller vita.

Jag har försett min Cannondale Bad Boy 700 med en Sigma Mirage Evo. Den köpte jag på
http://www.erlan.se

Sigma Mirage Evo Pro belysningsset.

En mycket prisvärd uppladdningsbar lampa med stark ljuskägla. Med ett mycket lätt batteri paket. 5W strålkastare med halogenlampa, komplett med laddare, hållare och Nipackbatteri.

nu. pris 799,00 kr

Jag har också försett min Cannondale Bad Boy 700 med BBB Ultracombo, då fick jag en extra framlampa till Sigma Mirage Evo. Det köpte jag på SPORTSPEC.

BBB Ultracombo

Fram och baklampa tillsammans i ett set.

Ord. pris 309,00 kr

Jag har försett min Cannondale Bad Boy 700 med Skeppshult Reflexkit. Det köpte jag på SPORTSPEC.

Skeppshult Reflexkit

Alla reflexer man behöver. I ett kit.

Ord. pris 79,00 kr

1 kommentar:

  1. Jag läste på http://cykelogi.com/ (Sveriges mesta cykelpolis) hemsida att polisen den 21 november kväll hade vi ljuskontroll i Vasastan. 17 cyklister rapporterades för att de saknade belysning. Samma kväll skänkte polisen bort ett stort antal kompletta cykelbelysningar till olika cyklister. Jag tycker verkligen om att polisen skänker bort kompletta cykelbelysningar, men jag har svårt att förstå varför man cyklar utan cykelbelysning.

    SvaraRadera